Aquasprite Theme Demo

UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN GUSTI LENGAN PSLNS

Thursday, December 31, 2009 , Posted by Laman Taktikal Gusti Lengan at 12:10 AM

UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN GUSTI LENGAN



  1. PERKARA 1 – KATEGORI
    1.1. Kategori A Lelaki atas 85kg
    1.2. Kategori B Lelaki 75.1kg ke 85kg
    1.3. Kategori C Lelaki 75kg ke bawah
    1.4. Kategori D Wanita atas 75kg
    1.5. Kategori E Wanita 75kg ke bawah


  2. PERKARA 2 – FORMAT PERTANDINGAN
    2.1. Pertandingan mengunakan format kalah dua kali atau double elimination iaitu pemain yang kalah kali untuk ke dua akan terkeluar dari pertandingan dan pemain yang menang mara ke pusingan yang seterusnya.
    2.2. Walau bagaimanapun PSLNS boleh mengubah format pertandingan jika perlu.
    2.3. Pertandingan hanya menggunakan tangan kanan sahaja.

  3. PERKARA 3 – TIMBANG BERAT BADAN
    3.1. Pemain-pemain akan ditimbang berat badan terlebih dahulu pada hari pertandingan untuk penentuan dan pengesahan kategori pertandingan yang disertai.
    3.2. Pemain hendaklah berpakaian lengkap tanpa berkasut semasa timbangan. Bagaimanapun pemain boleh meminta untuk hanya memakai seluar pendek sahaja tanpa baju semasa timbangan.

  4. PERKARA 4 – MEMULAKAN PERLAWANAN
    4.1. Nama pemain-pemain yang berlawan akan dipanggil dan mereka diberi masa selama 60 saat untuk datang ke meja perlawanan. Kegagalan untuk hadir dalam masa ditetapkan, pemain yang berkenaan akan dianggap kalah dalam perlawanan berkenaan sahaja.
    4.2. Pemain hendaklah bersalaman dengan pengadil dan pemain lawan sebelum memulakan perlawanan
    .


  5. PERKARA 5 – CENGKAMAN
    5.1. Cengkaman bererti pemain mengenggam tangan lawan secara merapatkan dan mempertemukan tapak tangannya kepada tapak tangan lawan, ibu jari mesti dapat dilihat semasa memulakan perlawanan.
    5.2. Tangan yang lagi satu memegang besi pemegang (peg), yang ada di tepi meja.
    5.3. Sebelum membuat genggaman, siku hendaklah sentiasa berada di atas pelapik siku sepanjang perlawanan.
    5.4. Jika pemain masih gagal uuntuk melakukan cengkaman, pengadil akan melakukan cengkaman untuk pemain mengikut prosedur berikut; tangan kedua-dua pemain akan digenggamkan oleh pengadil. Dengan cara ibu jari pemain diturunkan dan jari pemain dirapatkan oleh pengadil. Setelah itu pengadil akan bertanya pemain jika mereka telah bersedia. Pemain tidak lagi dibenarkan menggerakkan tangan mereka.
    5.5. Sekiranya genggaman terlepas semasa perlawanan sedang berlangsung, tali pengikat akan digunakan. Pengadil akan meminta pemain-pemain untuk menempatkan siku masing-masing pelapik siku, meletakkan mereka dalam keadaan genggam menggengam. Ketika ini ikatan hendaklah segera dibuat. Hanya pengadil sahaja dibenarkan membuat ikatan dan meleraikan ikatan. Tali pengikat tidak boleh diikat lebih rendah daripada 1 inci di bawah garis pergelangan tangan.

  6. PERKARA 6 – TEKANAN KE BELAKANG
    6.1. Pemain dilarang menarik tangan lawannya sehingga melepasi garis tengan. Tindakan berkenaan dianggap sebagai tidak sah. Perlawanan akan dimulakan semula.
    6.2. Sekiranya berlaku tiga kali, pemain yang melakukan perbuatan berkenaan dianggap kalah.

  7. PERKARA 7 – PAKAIAN
    7.1. Pemain hendaklah berpakaian sukan dan memakai kasut. Selipar tidak dibenarkan.
    7.2. Pemain yang berambut panjang hendaklah memastikan rambut panjang berkenaan diikat terlebih dahulu. Pengikat atau penutup rambut adalah dibenarkan.
    7.3. Penutup kepala kecuali topi berpelindung ke1iling adalah dibenarkan. Walau bagaimanapun pemain yang memakai "cap" hendaklah memusingkan "cap" ke belakang kepala.
    7.4. Semasa perlawanan, pemain tidak dibenarkan memakai jam tangan atau cincin atau apa juga perhiasan pada tangan yang digunakan untuk perlawanan.

  8. PERKARA 8 – KEDUDUKAN BADAN
    8.1. Kedudukan bahu mestilah se1ari dengan sisi meja sebelum perlawanan bermula. Mana-mana anggota badan tidak boleh melepasi garisan tengah meja.
    8.2. Semasa perlawanan kedudukan badan adalah bebas namun tidak boleh melebihi garisan tengah meja.

  9. PERKARA 9 – KEDUDUKAN BAHU DAN LENGAN
    9.1. Perlu ada ruang di antara bahu dan lengan pemain dan juga antara dagu dan tangan sebelum dan semasa perlawanan.
    9.2. Jarak berkenaan dengan anggaran seluas tapak tangan pengadil.

  10. PERKARA 10 – SENTUHAN PENGADIL
    10.1. Tidak ada sentuhan antara pengadil dengan pemain kecuali jika perlu sahaja.
    10.2. Pengadil hanya akan menyentuh pemain secara lembut hanya untuk membetulkan kedudukan tangan pemain

  11. PERKARA 11 – KEDUDUKAN KAKI
    11.1. Sekurang-kurang satu kaki pemain mestilah menyentuh lantai sebe1um perlawanan bermula.
    11.2. Kaki pemain boleh berada dalam keadaan bebas atau disendalkan di kaki meja atau ke masuk kawasan lawan tetapi tidak boleh sehingga mengganggu lawan semasa perlawanan berlangsung.
    11.3. Kaki juga boleh berada dalam kedudukan tergantung tidak menyentuh lantai semasa perlawanan berlangsung.

  12. PERKARA 12 - MEMULAKAN DAN MENAMATKAN PERLAWANAN
    12.1. Pengadil akan memberi isyarat memulakan perlawanan dengan menyebut "Ready .... Go!!"
    12.2. Pengadil akan menamatkan perlawananq dengan menyebut ”stop”.
    12.3. Pengadil juga akan menggunakan perkataan "Stop" untuk memberhentikan perlawanan.
    12.4. Sebaik pengadil menyebut perkataan "Stop" pemain mesti menghentikan perlawanan serta merta.
    12.5. Pengadil kemudian akan memegang tangan kedua pemain dan mengumumkan pemenang dengan mengangkat tangan pemain yang menang.

  13. PERKARA 13 – KEMENANGAN
    13.1. Pemain dianggap menang apabila pemain berjaya menjatuhkan tangan lawan sehingga belakang tangan atau lengan lawan menyentuh pelapik sentuhan atau sebaris dengan pelapik sentuhan,
    13.2. Perlawanan diadakan sebanyak dua kali jika pemain menang kedua-dua perlawanan dan perlawanan ke tiga jika pemain seri dalam dua perlawanan awal.

  14. PERKARA 14 – KECEDERAAN
    14.1. Sekiranya pemain mengalami kecederaan semasa perlawanan berlangsung, ianya masih tidak dianggap kalah melainkan pemain mengaku kalah dalam perlawanan berkenaan.

  15. PERKARA 15 – TEMPOH MASA PERLAWANAN
    15.1. Tidak terdapat batas waktu untuk perlawanan sebenar. Bagaimanapun, jika perlawanan berlangsung agak lama dan pada pandangan Ketua Pengadil, perlawanan itu dianggap tidak sesuai untuk diteruskan, maka perlawanan boleh dihentikan. Pengadil boleh memulakan perlawanan yang baru.

  16. PERKARA 16 – HENTIKAN PERLAWANAN
    16.1. Perlawanan yang sedang berlangsung tidak boleh dihentikan semasa atau di antara perlawanan kecuali jika berlaku kegagalan peralatan atau kesilapan jadual perlawanan atau diarah oleh pegawai pertandingan

  17. PERKARA 17 – PERLAWANAN KALI KE DUA
    17.1. Pemain atau pasukan tidak boleh dipertemukan untuk kali kedua melainkan untuk menentukan kedudukan tempat.

  18. PERKARA 18 – KELEBIHAN
    18.1. Pengadil perlawanan boleh memberi sedikit kelebihan kepada pemain yang sebagai Orang Kelainan Upaya (OKU).

  19. PERKARA 19 – KAWASAN JATUHAN
    19.1. Pemain hanya boleh menjatuh pihak lawan di kawasan yang ditetapkan saja.

  20. PERKARA 20 – KEPUTUSAN PENGADIL
    20.1. Keputusan pengadil adalah muktamad

  21. PERKARA 21 – PERKATAAN YANG DIGUNAPAKAI
    21.1. Pengadil akan mengguna perkataan yang telah ditetapkan sahaja sewaktu perlawanan berlangsung.
    21.2. Pemain mestilah memahami maksud kata-kata berikut dan akur:
    21.3. Perkataan yang digunapakai adalah;
    21.3.1 Grip: Kedua-dua pemain hendaklah segera memulakan cengkaman ke atas satu sama lain.
    21.3.2 Ready .. Go!:Mulakan perlawanan
    21.3.3 Elbows down : Siku pemain hendaklah di atas pelapik siku
    21.3.4 Knuckles: Kuku hendaklah tidak mengenai mana-mana bahagian tangan lawan.
    21.3.5 Wrist: Pergelangan tangan hendaklah diluruskan sebelum perlawanan dimulakan.
    21.3.6 Shoulders: Sila perbetulkan kedudukan bahu supaya tidak melebihi garisan tengah memasuk kawasan lawan.
    21.3.7 Stop : Hentikan perlawanan serta merta.
    21.3.8 Warning : Hukuman amaran dari pengadil
    21.3.9 Winner: Pengadil mengistiharkan Pemenang
    21.3.10Referess Grip : Cengkaman dilakukan oleh pengadil sekiranya pemain-pemain gagal membuat cengkaman permulaan yang sempurna.
    21.3.11Back: Kedua pemain diarah berundur kebelakang dalam jarak 1 meter dari meja pertandingan.
    21.3.12Thumb Down: Ibu jari tangan pemain hendaklah dalam kedudukan ke dalam cengkaman
    21.3.13Don’t Move: Tiada pergerakan oleh pemain sebelum pengadil memulakan perlawanan
    21.3.14Center : Kepala dan bahu pemain hendaklah diundurkan dari kawasan tengah meja
    21.3.15Strap: Sekiranya cengkaman terlepas semasa perlawanan berlangsung, tangan kedua-kedua pemain akan diikat oleh pengadil
    21.3.16Foul: Pemain telah melakukan kesalahan kecil
    21.3.17Dangerous position: Pemain berada dalam posisi kedudukan yang boleh mendatangkan kecederaan. Pemain hendaklah segera membetulkan kedudukan. Pengadil akan menghentikan perlawanan sekiranya mereka yang dalam "dangerous position" melakukannya sebanyak 2 kali.




Currently have 0 comments:

Leave a Reply

Post a Comment